Valtiontilintarkastajat huomauttivat jo kertomuksessaan vuodelta 2003 (K 16/2004, s. 252) tieliikenteeseen käytettyjen ja siltä perittyjen varojen epäsuhdasta:
"Liikenteeltä kerättyjen verojen ja maksujen korottaminen ei ole perusteltua, kun liikenteen erityisverotus esim. v. 2003 vastasi 15,3 %:a valtion verotuloista. Liikennepohjaiset erityisverot kerryttivät valtiolle v. 2003 runsaat 4,6 miljardia, kun esim. tiehallinnon menot v. 2003 olivat runsaat 742 miljoonaa."

Mitäköhän varten noita laajoja tarkastuskertomuksia laaditaan, kun ne eivät vaikuta ainakaan käytänteisiin? Tuonkin huomautuksen jälkeen epäsuhta on vain pahentunut.

Etenkin paikallistiestö rappeutuu niin, että haja-asutusalueilla liikkumiseen täytyy olla maasturi.
Vähenevät määrärahat hupenevat päätie- ja rataverkoston kalliisiin hankkeisiin ja alempitasoinen tiestö jätetään "herran haltuun".
Keski-Suomi on maantieteensä vuoksi erityisen huonossa asemassa: päätiestö muodostaa 6-sakaraisen tähden, josta poikittaiset tieyhteydet puuttuvat täysin tai ovat ainakin ala-arvoisessa kunnossa. Pikaista korjausta vaativia osuuksia maakunnassa on useita odottamassa vuoroaan; ollut jo kymmenien vuosien ajan.