Iltalehti uutisoi Vaasan satamassa pari vuotta lojuneesta uppoamispisteessä olevasta m/s Casino Express -laivasta. Vuonna 1966 Fennia-nimellä aloittanut laiva oli aikansa suurin Itämeren autolautoista. Muutaman omistajanvaihdoksen jälkeen laiva päätyi paremmin "pizzakeisarina" tunnetun Rabbe Grönblomin omistaman RG Linen kasinolaivaksi Vaasa - Uumaja reitille. Viimeisen karilleajon jälkeen laiva kunnostettiin ja jätettiin satamaan odottamaan myyntiä.
Uusi omistaja, Karibialle rekisteröity Attar Construction Ltd ei miellyttänyt ympäristöministeriötä. Laivan iän ja kauppahinnan alhaisuuden perusteella se epäili aluksen päätyvän m/s Finnjetin perässä romutettavaksi "työ- ja ympäristönsuojelunäkökulmien kannalta asiattomiin olosuhteisiin", ja määräsi sen siirtokieltoon.

Mahdollisesti ympäristöministeriö on laivan kohtalosta oikeassa, mutta tulikohan päätös tehtyä molemmat jalat tukevasti ilmassa ja pää pilvissä, ajattelematta lainkaan, mitä siitä seuraa.
Ainakin nyt on päädytty pattitilanteeseen: laivaa ei saa siirtää ja siirtämättä se uppoaa Vaasan satamaan; "hitaasti, mutta varmasti", kuten pelastustöihin joutunut päivystävä palomestari Jussi Kontio asian ilmaisi.

Jotenkin ounastelen, ettei ainakaan laivan nykyinen omistaja tule siirtämään sitä muualle kuin "loppusijoitukseen" Finnjetin tavoin.
Aikaa on ainakin rajallisesti, eikä se ole ympäristöministeriön puolella. Ajan loppumista pelännee myös Vaasan kaupunki; sillehän vastuut hylystä lopulta kuitenkin siirtyvät. Tarvitaan vain viimeiseksi omistajaksi saattohoitoyhtiö, joka tekee konkurssin.
Toivottavasti RG Line sai kaupasta sen verran rahaa, että sai vielä jäljellä olleet Vaasan kaupungin takaamat velat maksettua.