Ex-liikenneministeri, nykyisin liikennevaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen (sdp) ilmoittautui halukkaaksi polttoaineverojen korottamiseen liikenteen kasvun hillitsemiseksi. Ihmisten pitäisi kuulemma ryhtyä käyttämään joukkoliikennevälineitä yksityisautojen sijasta. Erityisesti suurtaajamien raideliikenteen Huovinen nostaa ratkaisuksi liikenteen päästöjen vähentämiseen.
Nettisivuillaan Huovinen kuvailee taustojaan mm. "En ollut peruskoulussa mikään erityisen lahjakas oppilas. Matematiikka tuotti vaikeuksia", ja ilmoittaa toimineensa mm. kaupan kassana; selittänee hänen kompetenssinsa tuollaiseen visiointiin. Realistisuus siitä ainakin puuttuu. "Taipukaa tai taittukaa" -mentaliteettia on kyllä sitäkin enemmän.

Jyväskyläläisenä Huovinen tietänee, että elämää on Helsingin ulkopuolellakin. Mutta se, että sitä on Jyväskylänkin ulkopuolella, näyttää häneltä jääneen tiedostamatta. Esimerkiksi kovinkaan moni kinnulalainen tai kyyjärveläinen ei siirry raideliikenteen käyttäjäksi polttoaineverojen korotuksella. Yksinkertaisesti siitä syystä, että kunnissa ei ole raideliikennettä. Ei siellä ole juuri muitakaan joukkoliikenteen palveluja.
Toisaalta, en usko, että kinnulalaisten tai kyyjärveläisten rankaiseminen korkeammalla polttoaineverolla - auto on heille helsinkiläisiäkin välttämättömämpi - lisäisi helsinkiläisten halukkuutta joukko- ja erityisesti raideliikenteen käyttämiseen. Huovisen uskomuksista en ole aivan varma.

Huovisen visiossa on toinenkin ongelma päässyt unohtumaan: Jos esimerkiksi Jyväskylässä, jossa ei ole metroa, edes puolet n. 35.000 työllisestä kulkisi työmatkansa bussilla, tarvittaisiin heidän kuljettamiseen n. 600 kaupunkibussia. Niitä tarvittaisiin tunti aamulla, toinen iltapäivällä. Mitä nuo autot ja niiden kuljettajat tekisivät muulloin? Vaikka yhdelle autolle/kuljettajalle annettaisiin urakaksi heittää 4 keikkaa aamuin illoin, olisi tarve yhä 150 autoa ja kuljettajaa. Helsingissä tarve olisi paljon suurempi; eivät sielläkään kaikki asu metro- eikä muunkaan radan varrella.
Entä koululaiset? Heidän päivänsä alkaa samoihin aikoihin työmatkalaisten kanssa. Lisää linja-autoja kuljettajineen seisoskelemaan toimettomana 22 tuntia vuorokaudessa?
Työmatkaliikenteen ulkopuolella matkustajina olisi vain pari mummelia nyytteineen; heidän kuljettamiseen linja-auto on sekä kallis että ympäristöä saastuttava vaihtoehto. Vuorojen harventaminen puolestaan johtaa kyläkauppasyndroomaan: valikoiman vähetessä asiakkaat vähenevät, jolloin on vähennettävä valikoimaa. Sillä tiellä raja-arvona on ei-valikoimaa, ei-asiakkaita.

Liikenneongelman ratkaisemista voisi lähestyä toiseltakin suunnalta: alennetaan joukkoliikenteen lippujen hinnat houkuttelevalle tasolle. Valtio ei kylläkään saisi siitä lisää verotuloja…