Jyväskylän kaupungin valtuusto päätti olla perimättä takaisin ex-kaupunginjohtaja Pekka Kettuselle (sdp) maksettua 200.000 euron erorahaa. Päätös johtaa eriskummalliseen tilanteeseen, jossa KHO:n päätöksellä laittomaksi todetun erorahan maksu muuttui kaupunginvaltuuston päätöksellä lailliseksi. Itse asiassa Jyväskylän kaupunginvaltuusto viittasi KHO:n päätökselle sillä tunnetulla kintaalla jo ennen kuin KHO edes ehti antamaan päätöksen, kun se myönsi asiassa toimineille vastuuvapauden tuoltakin osin.
Tuollainenkin juridinen kummajainen mahdollistuu suomalaisella hallintokulttuurilla, jossa poliittinen tarkoituksenmukaisuus syrjäyttää lain määräykset. Vastaava menettelytapa on käytössä useissa Suomesta itään sijaitsevissa valtioissa, tyypillisimmillään Valkovenäjällä ja Pohjois-Koreassa.

Virkamiesten vastuu on kuitenkin poliitikkojen vastuuta laajempi. Mutta tarvittaessa sekin saadaan suljettua poliittisen tarkoituksenmukaisuuden piiriin. Jyväskylässä sekin ketkuilu - tai tässä yhteydessä pitäisi ehkä puhua kettuilusta - on hyvin hallinnassa.
Kun Hallinto-oikeuden "laiton"-päätöksen jälkeen kävi ilmeiseksi, että vastuita joudutaan jakamaan sinne sun tänne, kiirehti kaupunginjohto hallituksen puheenjohtaja Veijo Koskisen (sdp) nuijimana ensin hakemaan valtuustolta hyväksynnän Kettus-sopimukselle ja hieman myöhemmin myös vastuuvapauden asiassa toimineille. Valtuusto hyväksyi molemmat yhdistyneen sdp-keskusta-kokoomus -koalition äänin.

Jäljelle jäi vielä nyt tarvitun valtuustopäätöksen aiheuttanut menettely maksaa rahat Kettuselle, vaikka päätös ei ollut lainvoimainen eikä sopimuskaan osapuolia sitova siihen sisältyneen lainvoimaisuutta erikseen edellyttäneen voimaantuloklausuulin vuoksi. Tuo ongelma suljettiin poliittisen tarkoituksenmukaisuuden piiriin vaikenemalla. Maksumääräyksen antajasta ei suostuta puhumaan halaistua sanaa, koko kysymys vaietaan kuoliaaksi.
Määräyksen antajaksi mahdollisia on vain suppea joukko. Kaupunginjohtaja Markku Andersson (kok) se ei varmastikaan ole. Hän johtaa kaupunkia, ei pane rutiiniasioita täytäntöön. Apulaiskaupunginjohtaja Timo Koivisto (sdp) on samasta syystä poissuljettu. Kansliapäällikkö Maija-Liisa Havian toimenkuvaan tuollaiset eivät kuulu, talousjohtaja Ari Hirvensalon toimenkuvaan kylläkin. Seuraava kandidaatti on kaupunginlakimies Olli Heikkilä, jonka vähintäänkin piti arvioida sopimuksen juridinen sitovuus - sitähän se ei sanamuotonsakaan mukaan ollut. Heikkilä oli myös kolmen koplassa (Heikkilä, Kettunen ja silloisen kh:n puheenjohtaja Erkki Ikonen (kok)), joka aikoinaan ideoi koko erorahakuvion japanilaisessa hotellihuoneessa.
Tuon syvemmälle Jyväskylän johtoa ei tarvitsekaan selvittää.