Helsingin kaupunginhallitus lähetti metron automatisoinnin vähin puhein valtuuston päätettäväksi. Kuljettajat ja muunkin henkilökunnan poistava tekniikka maksaa n. 70 miljoonaa euroa. Plus vuotuiset ylläpitokulut.
Paljonko se tekeekään henkilötyövuosina? 2000?
Seuraavaksi on ilmeisesti ryhdyttävä odottamaan ilmoitusta YT-neuvottelujen alkamisesta.
Automaattimetron perusteluiksi ilmoitetaan, että onhan Kööpenhaminassakin pojilla kiikuta ja liikut, niin kyllähän meilläkin pitää olla kiikut ja liikut.
Pojilla on poikien lelut, isoilla pojilla isojen poikien...
Ja saahan siitä joku "haitekfirma" nätin tilin! Arvailtavaksi jää, saako joku muukin. Toivottavasti historiasta on opittu edes jotakin.

Tuo päätös muistuttaa kovasti lähikirjastojaan 185.000 euron edestä leikkaavan Jyväskylän haikailuja perustaa 600.000 eurolla "pysäköinninohjausjärjestelmä", jossa ympäri kaupunkia sijoitetuista valotauluista näkisi reaaliaikaisesti, missä pysäköintitalossa on milläkin hetkellä tilaa. Olisi niitä tauluja kelvannut lastenvaunujaan kirjaston suuntaan lykkäävän yksinhuoltajankin katsella, mutta se esitys jäädytettiin vaivihkaa.
Nyt odotetaan, miten kaupunginhallitus ja valtuusto suhtautuvat liikuntalautakunnan sdp-kokoomus -vetoisen enemmistön ehdotukseen kunnostaa "kaupungin ylpeyttä", Matti Nykäsen hyppyrimäkeä 650.000 eurolla. Kieltämättä sirkushuviakin pitää olla, mutta nykyisessä tilanteessa kaupunkilaiset olisivat laajasti tyytyneet niihin lähikirjastoihinkin. Eivätkä niiden kustannuksetkaan olisi kuin vajaa kolmannes tuosta hyppyrimäestä.
Tosin SKP:n Vesa Lankisen käsitys asiasta on toinen. Ero johtunee tavastamme hahmottaa kaupungin taloustilanne ja "sosiaalinen" -sanan merkitys eri tavoin.