Iltasanomat uutisoi Helsingin vanhusten ruokatoimituspalvelujen uudelleenjärjestelyn tuloksia otsikolla "Helsingin kaupunki jätti vanhukset ruuatta". Lehden mukaan vanhusten kotiin toimitetut ruokatilaukset viivästyivät jopa päiviä. Toimitetut tavaravalikoimatkin oli poimittu ilmeisesti arpomalla. Kaupungin oma kotipalveluorganisaatio on joutunut urakoimaan korjatessaan puutteita. Palvelun piiriin kuuluu kaikkiaan 1500 vanhusta.
Ulkoistetujen ruokatoimitusten toteuttajaksi valikoitu Gagar Oy hehkuttaa palvelujaan verkkosivullaan sloganilla "Turvallista ostamista verkosta". Palveltavien vanhusten pakollinen nälkäkuuri ei kylläkään kovin hyvin tue yhtiön slogania. Mutta ehkä siltä osin toteutettiinkin yhtiön verkkosivujen julkisen sektorin osiossa todettua "optimaalisia prosesseja".

Ihmettelyn aiheeksi jää kuitenkin, kuinka hitaita toimitukset ovat "normaalilla" menettelyllä olleet, jos ne yhtiön mainostamalla 80%:lla tehostuneinakin vievät useita päiviä. Aikaa näyttäisi mitattavan almanakalla.
Ei ole kauaakaan siitä, kun Helsinki uudelleenjärjesteli invalidikuljetukset. Kaaos siitäkin syntyi, kun luvatut kuljetukset eivät toteutuneet tai invalidi pudotettiin pois kyydistä kesken matkan; autolla oli kiire seuraavalle luvatulle keikalle. Toivottavasti edes ne onnistuivat luvatulla tavalla.

Julkisten palvelujen kilpailuttaminen on periaatteessa myönteinen asia. Ainakin sillä pystytään konkreettisesti testaamaan toiminnan kustannustehokkuutta. Mutta kilpailuttamiselta putoaa vertailupohja, jos tarjotut palvelut ovat sisällöltään tai laadultaan toisiaan vastaamattomia. Tarjouspyynnön puutteellisuus voi tehdä tarjouskierroksesta hyödyttömän ja siihen uhratuista kustannuksista hukkainvestoinnin. Onpa eräissä tapauksissa kunta joutunut maksamaan jopa korvauksia tarjouspyynnön virheen vuoksi kilpailun hävinneelle tarjoajalle. Useat kunnat ovatkin jo tiedostaneet ongelman ja ryhtyneet kouluttamaan kilpailuttamisesta vastaavaa henkilöstöään.
Sisältö- ja laatuongelmien varalle kannattaisi Helsingin kokemusten perusteella ainakin harkita myös sakkopykälän sisällyttämistä sopimuksiin: jos palvelun toimittaja ei pysty tai jostakin syystä halua täyttää sopimuksen mukaisen palvelua kriteereitä, olisi tilaajalla normaalin purkuoikeuden lisäksi oikeus vaatia sopimussakkoa, joka vastaa vähintään uuden kilpailuttamiskierroksen kustannuksia.
Idea on vapaasti hyödynnettävissä - tekijä-, konsultti- tai muitakaan palkkioita en tule sen käyttämisestä vaatimaan.