Maanantaina osavuosikatsauksensa julkaissut Fortum tuotti vuoden ensimmäisen neljänneksen 1,3 miljardin liikevaihdolla voittoa lähes 500 miljoonaa euroa. Vuosi sitten vastaavan ajanjakson voitto oli "vain" 386 miljoonaa 1,1 miljardin liikevaihdolla.
YLE:n uutisissa haastateltu tj Mikael Lilius luonnehti sähkön myyntiä kannattamattomaksi. Yhtiön voitto oli vain 38% liikevaihdosta, mikä kieltämättä on melko kaukana entisen kauppaneuvoksen rosentista: kun markalla osti ja kahdella möi, tuli rosentti voittoa.

Valtionyhtiönä Fortumin ainakin kuvittelisi pyrkivän tuottamaan suomalaisen teollisuudenkin tarvitsemaa energiaa kilpailukykyiseen hintaan. Hintakilpailussa Fortum onkin pärjännyt vähintään kohtuullisesti. Miksipä ei olisi, onhan sillä määräävä asema markkinoilla, siis myös hintatasossa.
Arvio Fortumin tuloksesta saa aivan erilaisen luonteen, kun sitä tarkastelee sähkön käyttäjien kannalta. Itse kuluttamansa energian lisäksi yksityiset kuluttajat maksavat myös yritysmaailman käyttämän energian hankkimiensa tuotteiden ja palveluiden hinnassa. Tuosta Fortumin voitosta kertyy jokaiselle suomalaiselle vauvasta vaariin keskimäärin 100 euron lasku, koko vuodelta siis 400 euroa ja nelihenkiseltä perheeltä 1600 euroa vuodessa.
Yhtiön ilmoituksen mukaan sähkön vähittäismyynti on ollut heikosti kannattavaa, koska se ei ole seurannut tukkuhintaa. Määräävän markkina-asemansa perusteella yhtiöllä itsellään on ollut ratkaiseva vaikutus nimenomaan tukkuhintaan, ja nyt se ilmoittaa hyvän kannattavuutensa johtuneen korkeasta tukkuhinnasta ja kylmän talven aiheuttamasta kulutuksen kasvusta.
Yhtiön ilmoituksen perusteella on ainakin syytä epäillä Kilpailunrajoittamislain 4 §:n tarkoittamaa hintavedätystä. Siihen saataneen vastaus, kun kilpailuvirasto on tutkinut asiasta tehdyn tutkimuspyynnön.