Vihreät julkaisivat itsenäisyyspäivän aattona vaalikampanjansa, jossa tunnuskuvioksi oli valittu islamilaiseen maailmaan kuuluvalla värityksellä kastroitu Suomen vaakunaleijona ja sloganiksi Uusi Suomi.

Voikohan kampanja-avaus mennä enemmän reisille?
Suomen laissa säädettyä vaakunaa erehdyttävästi muistuttava kuvio olisi vaatinut sisäasiainministeriön luvan ja sille kansallisarkiston lausunnon.
Laki suorastaan rangaistuksen uhalla kieltää väärän kuvion käyttämisen vaakunana. Nyt kampanja-avauksessa siitä käytettiin viittausta vaakunaan.

Ei Suomen vaakuna muutu kastroimalla ja värejä vaihtamalla ei-vaakunaksi. Kastroiminen viittaa enintään sukupuolineutraaliin vaaliteemaan, joka nähdäkseni jo sellaisena on vaakunamme rienaamista.

Juuri itsenäisyyspäivän aattona julkaistuna se täyttää selvästi törkeänkin teon tunnukset.

On kampanjassa toinenkin vika: Uusi Suomi on Niklas Herlinin julkaiseman lehden tavaramerkki. Herlinin mukaan lupaa ei ole pyydetty, saati annettu.
Vihreitten puoluesihteeri Panu Laturi vastasi lakimiestensä tarkistaneen kampanjan oikeutukset, mutta nähdäkseni he ovat tehneet kotiläksynsä huonosti - jos ollenkaan.

Uusi Suomi -lehti on poliittisesti sitoutumatonta tietoa välittävä julkaisu. Jos vihreitten kampanjan tarkoituksena ei ole välittää vihreitten ideologiaan sidottua tietoa, niin mikä sen tarkoitus sitten on?

Konflikti on niin ilmeinen, että olisi varmaankin järkevintä haudata kampanja pikimmiten.
Mutta eihän järkevyys ole yleisemminkään vihreitten hyveitä.
Jos he haluavat tehdä mahalaskun korkeammalta, niin en halua estää.