OM Tuija Brax näki Perussuomalaisten vaalivoitossa aiheen valtuustojen puheenjohtajien kurssittamiseen asiattomien puheiden karsimiseksi valtuustojen kokouksista. Jos ei noita kursseja ehkä olekaan järjestetty, niin ainakin tiukasta rajoittamisesta ilmeisesti on käyty keskusteluja vähintäänkin valtuustojen puheenjohtajistoissa.

Kehotuksen "palata asiaan" sain itsekin heti ensimmäisessä Jyväskylän valtuuston kokouksessa 3.11. Käsiteltävänä oli hallintosääntö ja siihen kirjattu rajoite Jyväskylän Energia Oy:n osakkeiden myynnistä päättämisestä valtuustossa. Ryhmämme puheenjohtaja Kauko Tuupainen ehdotti rajoituksen laajennettavaksi koskemaan kaikkia Jyväskylän Energia -konsernin osakkeita; yhtiön eri toiminnot on yhtiöitetty omiin yhtiöihinsä. Kannatin omassa puheessani ehdotusta sillä perustella, että nuo eri liiketoimintojen osakkeet voidaan myydä irtaimena omaisuutena JE:n omalla päätöksellä, jolla tosiasiallisesti tyhjennettäisiin kaupungin strategisiin omistuksiin luettu yhtiö. Huoli on aiheellinen, kun suurinvestointien rasittaman yhtiön toimitusjohtajakin varoittelee kassakriisistä; lisää pelimerkkejä on houkuttelevaa hankkia osakkeitten(kin) myynnillä.
Esimerkkinä tuollaisesta "tyhjät kuoret" -menetelmästä otin esiin äskettäin julkistetun hankkeen Vapo Oy:n pilkkomisesta. Viittaus sai EKM Mauri Pekkarisen kiemurtelemaan vaivautuneena, ja phj Henna Virkkusen (kok) huomauttamaan asiaan palaamisesta. Molemmilla ilmeisesti oli perusteet reagoinnilleen.

Virkkusen huomautuksen pani merkille mm. Suur-Jyväskylä -lehden toimittaja, joka kirjasi sen 5.12. julkaistuun artikkeliinsa. Hän ei - oman kertomansa mukaan - kuitenkaan havainnut sen vaikuttaneen millään tavalla. En tiedä eikä toimittajakaan kerro, mitä muita mahdollisia "asiattomuuksia" hän saattoi tarkoittaa; ellei toimittajan mukaan "asiatonta" ollut se, että ylipäätään julkesin puhua valtuuston kokouksessa.

Toisen huomautuksen kokouksen puheenjohtajalta sain 17.11. jätteenkuljetusta koskevassa asiassa. Minun nähdäkseni päätettävänä oli enemmän kuin pelkkä jätteen kuljetus asukkailta kaatopaikalle; siinä samalla ratkaistiin myös jätteen hyödyttäminen - ja siihen luovutettava monopoli. Nykyisellä Mustankorkean kaatopaikalla se on Vapo Oy:llä, mutta tuo alue on täyttymässä ja Laukaan Mörkökorpeen suunnitellun uuden kaatopaikan esteenä on kaavoitusvaltaa käytävän Laukaan valtuuston päätös, ettei Mörkökorpeen kaavoiteta kaatopaikkaa.
Lausunto oli kokousta johtaneen vpj Katja Sorrin (kesk) mielestä sekä asiaton että huomautuksen arvoinen. Ehkä se kertoo, kenen varpaat ovat Vapon ja/tai Mörkökorven oven välissä.

Jos Jyväskylän valtuuston puheenjohtajien - yhdessä sopima? - "asiattomuus"linjaus on noin tiukka, niin kehotuksia "palata asiaan" tulen hyvin suurella todennäköisyydellä saamaan vastakin. Itse olen ainakin noista tapauksista eri mieltä phj:n kanssa, mutta en aio pyytää heitä esittämään perusteluja ratkaisuilleen. Jätän arvion tekemisen noiltakin osin äänestäjille.

Tuoreimmat uutiset kertovat Henna Virkkusen nousevan opetusministeriksi "yllättäen ja pyytämättä" perhesyistä eronneen Sari Sarkomaan tilalle. Sarkomaa katsoi ministerintoimen vievän liiaksi aikaa perheeltään; perheen ensisijaiseksi harrastuksekseen ilmoittanut Virkkunen osannee hoitaa tuon ongelman Sarkomaasta poikkeavalla tavalla.
Onnitteluni Henna Virkkuselle, ja jaksamista. Jyväskylän valtuuston puheenjohtajuudesta hän kuulemma luopuu; seuraajaksi Pauli Partanen lienee vahvoilla.
Aika näyttää, vaikuttaako se tuohon "asiattomuus"linjaukseen, ja jos niin miten.