Eduskunnalle saatettiin eilisessä istunnossa tiedoksi, että  "Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio on valinnut eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen sijaiseksi 1.3.2008 - 31.12.2011 väliseksi ajaksi oikeustieteen tohtori, kansliapäällikkö Jussi Pajuojan."
Yllättävän pitkä sijaisuus Pajuojalla ottaen huomioon, että eduskunnan oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiesten pestit kestävät 4 vuotta kerrallaan.

Paunion oma virkakausi alkoi 1.1.2006 ja päättyy 31.12.2009; eduskunta äänesti asiasta 1.12.2005
Pari kuukautta aikaisemmin äänestettiin Jukka Lindstedt nelivuotiskaudeksi 1.10.2005 - 30.9.2009, ja kaksi vuotta sitten Petri Jääskeläinen kaudelle 1.4.2006 - 31.4.2010.
Onko eduskunnalla tai oikeusasiamiehellä käytössä jokin poikkeava almanakka? Minun nähdäkseni Paunion päättämä apulaisoikeusasiamiehen sijaisuus kestää heidän kaikkien virkakausien yli. Käytännössä tuo tarkoittaisi sitä, että eduskunnan aikanaan valitsema uusi apulaisoikeusasiamies joutuu jättäytymään virkavapaalle.
Voihan tietysti olla, että eduskunta valitsee virkavapaalla olevan apulaisoikeusasiamiehen uudellekin nelivuotiselle toimikaudelle, mutta ei kai oikeusasiamies Paunio voi eduskuntaa voi sellaiseen velvoittaa.
Jokin tuossa mättää!

On tietysti mahdollista, että kumpikaan apulaisoikeusasiamies ei ole jäänyt/jäämässä pitkälle virkavapaalle, vaan oikeusasiamies on soveltanut oikeusasiamiehestä annetun lain 16 §:n 3. momentin mukaista oikeuttaan valita - saatuaan perustuslakivaliokunnan kannanoton - apulaisoikeusasiamiehen sijainen enintään neljäksi vuodeksi kerrallaan.
Eihän apulaisoikeusasiamies oikeastaan voi jäädäkään virkavapaalle, sillä hänellä on muiden julkisten tehtävien virkakielto virkakaudellaan. Hän ei saa virkakaudellaan hoitaa muitakaan julkisia tai yksityisiä tehtäviä, jotka saattavat haitata apulaisoikeusasiamiehen viran asianmukaista hoitamista tai vaarantaa luottamusta sen tasapuoliseen hoitamiseen. Sairaustapaukset on eri asia, mutta silloin puhuttaneen sairaslomasta, ei virkavapaasta. Eikä sellaista voitane ainakaan noin pitkänä ennakoida.

Oikeusasiamiehestä annetun lain 19 a §:sää säädetään apulaisoikeusasiamiehen sijaisesta:
"Apulaisoikeusasiamiehen sijainen voi hoitaa apulaisoikeusasiamiehen tehtäviä, jos tämä on muutoin kuin lyhytaikaisesti estynyt niitä hoitamasta tai jos apulaisoikeusasiamiehen tehtävä on täyttämättä. Oikeusasiamies päättää sijaisen kutsumisesta hoitamaan apulaisoikeusasiamiehen tehtäviä."

Kun laki säädetään riittävän sekavaksi, voidaan sitä tulkita miten tahansa. Oikeusasiamies voi niin halutessaan päättää apulaisoikeusasiamiehen sijaisen kutsumisesta vaikka apulaisoikeusasiamies ei olisikaan estynyt hoitamasta tehtäväänsä. Ja sijaisen virkakausi voi kestää niin apulaisoikeusasiamiesten kuin oikeusasiamiehen omankin virkakauden ylikin. Jep-jep.
Menettelytapa on sekä tunnettu että laajasti käytetty: kun nojaa riittävästi lakiin, se antaa periksi.