VVM Jyrki Katainen kertoi politiikan toimittajien lounaalla käsiään levitellen sähköveron tulevasta korotuksesta "arvionaan", että kerrostalossa asuville se tarkoitta "reilua euroa kuukaudessa" ja omakotiasujille "alle kolme euroa".
Kotitaloudet maksavat nyt - 1.1.2007 lähtien - veroa sähköstä 0,73 snt/kWh ja huoltovarmuusmaksua 0,013 snt/kWh. Pienen kerrostalossa asuvan perheen keskikulutus on n. 250 kWh/kk, mistä peritään veroa 1,82 euroa. Kataisen "reilu euron kuukaudessa" tarkoittaisi veroon yli 50%:n korotusta.
Sähkölämmitystalouksien luvut ovat n. 10-kertaiset.
Kataisen "alle kolme euroa" lienee hatusta vetäisty. Sen perusteella kerrostaloasujan "reilu euro" olisi todellisuudessa alle 30 senttiä. Toisin päin laskettuna "alle kolme euroa" olisikin "reilu 10 euroa". Noin suurta haarukkaa ei voi pitää kohtuullisena, edes ministerin heittona. Pikemminkin se viittaa aukkoihin ministerin/-iön tiedoissa.
Energiaveroja ollaan kahmaisemassa kansalaisten taskuista 300 miljoonaa aikaisempaa enemmän. Suomen kotitalouksille tasan jaettuna siitä kertyy vuositasolla n. 130 euroa kullekin. Kataisen luvuilla noita kotitalouksia pitäisi olla enemmän kuin asukkaita.

Tuossa olaan toteuttamassa Kataisen ja PM Matti Vanhasen eduskunnan kyselytunnilla korostamaa periaatetta, että ensin pitää tienata ne rahat, jotka sitten voidaan jakaa. Kummaltakin jäi sanomatta, että valtio ottaa niistä ensin osan "keräilykuluina", ja vain osa tienatuista tullaan jakamaan. Veron kevennystenhän Katainen ilmoitti jo siirtyvän "vaalikauden lopulle" jättäen siihenkin varauman, että kevennykset saattavat vaihtua korotuksiksikin.

Ongelma on myös siinä, ketkä osallistuvat tienaamiseen ja ketkä jakamiseen. Näillä leveysasteilla välttämätöntä energiaa verottamalla tienaamiseen joutuvat osallistumaan nekin, joilla siihen ei olisi varaakaan, esimerkiksi pieniä työeläkkeitä saavat ja työttömät. Omilleen pääsevät pelkällä kansaneläkkeellä elävät; heidän 20 euroansa otetaan energiaverossa takaisin. Samoin on käymässä eriarvoisen eläkeverotuksen korjaamisesta hyötyneille. Pieniä työeläkkeitä saavat on syrjäytetty jakojonosta täydellisesti, eikä työttömillekään jää muuta kuin lasku.
Kuntasektorilla ollaan todella huolestuneita tupopöydän molemmilla puolilla. Vastuun neuvottelijoille sysännyt valtio on vetäytymässä katsomoon, joten koko palkkapotti on jäämässä kuntien harteille; nekin varat kerätään takaisin väistämättömillä kunnallisverojen korotuksilla.

Kokoomuksen vaalilupauksen varaan laskenut palkansaajapuoli on jo havainnut jakovaran odottamattoman kutistumisen, ja nyt käydään järjestöjen kesken kiistaa siitä, ketkä ja missä suhteessa sen jakavat. Odotukset näyttävät olleen niin korkealla, että lopputulos tuskin nostattaa ilonpurkauksia missään ryhmässä.
Ei ole vaikea ennakoida, että pettymys purkautuu voimakkaimmin tasa-arvotuposta vaalivalttinsa tehneeseen kokoomukseen. Ainakin se on mitattavissa vertaamalla tulokierroksen jälkeen julkaistavaa kannatusgallupia viimeisimpään YLE:n teettämään, missä kokoomuksella oli edelleen suurin kannatus, jopa runsaan prosenttiyksikön vaalitulostakin suurempi.